Skip to content

Skybaserte løsninger er mye dyrere enn det gamle jeg har i dag, eller?

For tiden så legges det ned gamle Windows løsninger (også kjent som on-prem) om det være seg CRM, ERP, lønn osv.

Mange er frustrerte over at løsninger som fungerer bra legges ned og må byttes ut med nye skybaserte løsninger. 
Du synes at dette er urettferdig og mener at det kun legges ned for at både systemleverandører og andre skal sko seg på at du må bytte til skyen med andre forretningsmodeller (les abonnement vs kjøp/vedlikehold)

Det er mange grunner til at de gamle løsningene legges ned, men at de skal tjene mer penger på deg som kunde er dessverre ikke grunnen. 

Jeg skal prøve å belyse dette litt fra en teknisk side først (I know, det er så lite intressant, men det er faktisk en god grunn)

- De gamle løsningene er skrevet på 90-2000 tallet og er skrevet i et språk som svært få yngre utviklere behersker eller ønsker å sette seg inn i. Nå går mange av de som har vært med på å skrive disse løsningene av med pensjon og de blir ikke erstattet fordi programvareleverandørene ikke får tak i folk som ønsker å jobbe med gammel teknologi. Ville du jobbet med en skrutrekker eller drill hvis du skulle skru inn 1000 skruer på en terrasse?

- De er også skrevet for å ligge lokalt på en server eller hos en ASP leverandør. Mao egentlig distribuert ut via cd'er eller filer for å oppdateres så sjeldent som mulig da det er krevende å sende ut ukentlige oppdateringer for både IT leverandører ol. som skal ha et ord med i oppgraderinger. Det finnes 100 000 + installasjoner ute på lokale servere eller hos ASP leverandører som gjør det svært vanskelig å utvikle nye funksjoner raskt nok og ikke minst sørge for at alle er på siste versjon slik at de er i tråd med lover og regler til en hver tid. Det meste av dette er utenfor systemleverandørene sin kontroll og ofte så er du som kunde langt bak på versjoner. 

- Høyere krav til at nye funksjoner kommer fortløpende og at oppgaver som kan utføres på en app burde utføres på en app. Vi bruker mobilene utrolig aktivt og det har helt visket ut aldersbegrepet når det gjelder mobiler og app'er. Egentlig ganske kult og ikke minst så gir det mye verdi for de som tar i bruk disse tjenestene som feks. å godkjenne fakturaer eller ta bilde av kvitteringer, kjøre utlegg mens du er på farten. Det er vanskelig (ikke umulig) å lage gode løsninger som snakker med gamle server løsninger og skyløsninger samtidig. Ja for du legger ikke en app på en server da den lever og utvikles hele tiden. 

- Høyere krav til sikkerhet. Det gjelder både i måten koden skrives og håndteres på, men også drift. La oss være ærlige, det handler selvsagt ikke om at noen har så lyst på data'ene dine at de hacker deg for det. Da er det lettere på spasere inn på server rommet og ta med seg serveren under armen. Det handler om automatiserte hacker attacks. De som tar deg ned og sørger for at du må betale penger for å få åpnet serveren igjen. Dette skjer uten at de har lyst på data'ene din, men kun økonomisk motivert. Skjer altfor ofte i Norge i dag dessverre uten at det skrives nok om fordi bedriftene ikke ønsker søkelyset på seg. De betaler og går videre. 

- Det å utvikle ny teknologi i gamle løsninger er vanskelig. Feks opplæring inne i programmet, AI chat, integrasjoner mot nye mer kule skyløsninger (nettbutikker, abonnement, 3PL, inkasso, CRM osv.) Nye skyløsninger har en standard måte å snakke sammen på som heter API. Det betyr ikke at det er bare å peke også funker det, men kall det ett språk som begge løsninger som skal snakke sammen bruker. Vesentlig enklere. 

Så er det på det mer mennskelige plan. 

Nye måter å jobbe på krever at vi som bedrifter ser på hvordan vi kan reorganisere oss for å levere best mulige tjenester til våre kunder. Det er jo så enkelt som at alle dagens rutiner er bygget rundt de løsningene vi har og dermed basert på en del manuelle og utgåtte rutiner. Skal vi innføre skyløsninger så må vi ta med det organisatoriske også. Vi må se på hva skal til for at vi kan utnytte den automatikken som ligger i de nye løsningene maksimalt. Hvis vi bare bytter ut feks gammelt lønnssystem med nytt, men prøver å jobbe på samme måte så blir du mest sannsynlig lite fornøyd med ny løsning. Så enkelt, så vanskelig. Det handler om å finne den optimale måten å jobbe på med bruk av ny teknologi og sette folka i stand til å bruke de på en best mulig måte. 

Det er liten tvil om at ny programvare gir enormt med muligheter hvis vi løfter blikket, men det kan også virke som en dårligere løsning om vi ikke ser på menneskene som skal jobbe med løsningene og bygger en ny måte å jobbe på. 

Prisen er så mye dyrere enn det vi har hatt i dag?

Ja, både prisen og modellen er annerledes enn tidligere. Som sagt tidligere så ble programvaren sendt ut på CD/filer og installert på en eller annen serverer også kunne du nesten bruke den ubegrenset (sjelden at kundene/ansatte osv brukte noe av løsningen) 

Nå inkluderer din nye skybaserte løsning følgende elementer:

- Selve programvaren med alt rundt. 

- Drift (tidligere egne servere eller ASP drift)

- Sikkerhet. Her har de store team for å sikre at dine data aldri går tapt 

- Oppgraderinger. Blir ofte oppgradert ukentlig og oftere. Ingen konsulenter eller IT involvert. Alltid på siste versjon. 

- Oppetid for alt fra programvaren til grensesnittet (API) som gjør at de snakker sammen med andre løsninger. 

- Selvhjelp og tilbakemeldinger. Løsningene utvikles basert på tilbakemeldinger og hvordan du trykker i løsningen kan gi de beskjed om at her gjøres det mye feil i denne prosessen også kan de videreutvikle den basert på tilbakemeldinger fra systemet. 

- AI eller kunstig intelligens. Alt som har kommet det siste året rundt AI har kommet i skybaserte løsninger. Hvorfor det? Det krever ufattelige mengder data for å bruke AI. De dataene er ikke tilgjengelig når alt ligger installert på en lokal server. I skybaserte så er ofte dataene samlet noe som gjør at AI kan utnytte de til å gi deg en raskere og enklere hverdag. Koster AI mye å utvikle - ja helt klart, men det er hva det kan gi som er intressant. 

Listen her kunne også blitt lang, men det som er viktig for deg som skal bytte er å ikke bare tenke at dette er mye dyrere enn det jeg betaler i dag. Du må sette opp regnestykket på en annen måte for det inkluderer så mye mer. Bare tenk på hva du betaler for konsulenter som oppgraderer systemene dine halvårlig eller årlig. Det må også med i regnestykket. 

Derfor er det ikke så lett å sammenlikne pris før vs pris nå. Det er heller ikke så lett å se inntjeningen på å bytte hvis ikke du som kunde også ser på hvordan du er organisert og ikke minst hvordan du tar i bruk de mulighetene som ligger der.

Ingen ansatte trenger tilgang eller ingen vil ha tilgang på feks lønn. Nei, men de må skrive utlegg, reise, ferie, fravær osv. Hvorfor skal de skrive det først på en mail til deg også skal du sitte og punche det manuelt inn i et lønnssystem når de uansett må gjøre jobben først? Da får du de ansatte til å registere alt dette i en app også kontrollerer du det som kommer inn fortløpende. Masse tid spart og kanskje de ansatte blir flinkere til å føre det fortløpende så du ikke får en bunke like stor som den på bildet i artikkelen :-) 

Uansett lykke til med overgangen og husk at som alt annet så er god planlegging det som skaper en god overgang uten overraskelser.