De fleste gamle ERP systemer som finnes i Norge i dag stammer fra slutten av 90 tallet og starten...
Si opp dyre bistand / supportavtaler for gamle ERP-løsninger nå
Mange bedrifter bruker unødvendig mye penger på bistandsavtaler for utdaterte ERP-løsninger. Lær hvordan du kan redusere kostnadene og øke effektiviteten ved å si opp disse avtalene før 2025.
Hvorfor gamle ERP-løsninger ikke lenger krever dyre bistand / supportavtaler
Gamle ERP-løsninger har ofte nådd en modenhetsfase der de ikke lenger utvikles eller oppdateres av leverandøren. Dette betyr at behovet for kontinuerlig støtte og bistand reduseres. Mange av de vanlige problemene som bedrifter står overfor, blir enten løst eller gjort irrelevante etter flere års bruk.
Videre har mange leverandører allerede skiftet fokus til mer moderne, skybaserte løsninger. Dette reduserer nødvendigheten av å betale for kostbar support på eldre systemer som ikke lenger får nye funksjoner eller forbedringer.
Fordeler med å flytte til skybaserte ERP-løsninger
Skybaserte ERP-løsninger tilbyr mange fordeler sammenlignet med tradisjonelle, lokale systemer. Først og fremst gir de fleksibilitet og skalerbarhet som er vanskelig å oppnå med eldre løsninger. Dette innebærer at bedrifter enkelt kan justere kapasiteten i henhold til behov uten store investeringer.
En annen viktig fordel er at skybaserte løsninger inkluderer regelmessige oppdateringer og sikkerhetsforbedringer, noe som sikrer at systemet alltid er oppdatert med de nyeste funksjonene og beskyttelsene. I tillegg reduseres behovet for intern/ekstern IT-støtte, noe som kan føre til betydelige kostnadsbesparelser. Det siste du har på serveren din i dag er mest sannsynlig ERP systemet. Alt annet er flyttet i skyen.
Hvordan si opp eksisterende bistandsavtaler på en strategisk måte
Når du har vært på din nåværende on-prem ERP løsning i kanskje 10-15-20 år så har du bare fått ny faktura hver januar uten å tenke på det. Den vokser år for år, men tidene har endret seg drastisk bare de siste 2 årene. I din nåværende avtale har du mest sannsynlig ikke noe inkludert. Du betaler for å få lov til å kontakte din leverandør og alt du sender inn av spørsmål blir konvertert til et oppdrag på timer. Sånn har det vært og det er fordi nesten ikke noe info lå ute tilgjengelig på nettet.
Nå har selv de gamle systemet fått egne åpne supportsider og gamle artikler og supportspørsmål er ute på nettet og ikke minst det er samlet rundt kunstig intelligens. Visma er en av de som har lagt dette åpent ute nå. Still spørsmål rett i AI/KI chatten og få svar på alt av artikler og hjelpefiler som ikke har vært tilgjengelig ute før. Mitt råd er - start her alltid - den blir smartere og smartere for hver dag.
For det første så er du sikkert ekspert i din nåværende løsning og skulle du trenge kurs eller opplæring så finnes det enda mer informasjon i et læringsunivers. Her kan både nye ansatte og gamle både utdanne seg og lære seg systemet enda bedre. Selv etter å ha jobbet i et gammel system i mange år kan det være lurt å ta noen kurs for å se nye muligheter som du kanskje ikke viste om.
Det beste med alt dette er at det er gratis. I dag så betaler du kanskje 50 000 kr - 100 000 kr per år for å kunne ringe en som i beste fall booker tid til en konsulent for deg. Den tiden er forbi og på de nye skybaserte løsningene er dette en av de viktigste support elementene fremover.
En ny bistand-eller supportavtale vil selvsagt ha en helt annen kost når du går på skybasert, hvis ikke så er det noe feil.
Bruk heller de pengene som du har betalt i dyre dommer for i mange år på å flytte deg til skyen. Få leverandøren din til å sette seg sammen med deg og se på hva de kan gjøre inn mot 2025 når det gjelder å reforhandle avtaler og ikke minst se det opp mot at du skal til skyen uansett og at fremtidens support er med i ditt abonnement.
Du bør oppleve en leverandør som forstår dette og ikke minst som ønsker å flytte deg over til skyen med de moderne løsningene det innebærer. Tipper de kommer til å reforhandle disse avtalene fort for alle ønsker deg som kunde videre, men på andre premisser.