Skip to content

Har du Mamut E3-E5 og lurer på hvor du skal?

Som du har fått med deg så legges Mamut ned 31.12.2024. Det betyr at 2024 er det siste året du kommer til å føre regnskap/logistikk i Mamut. Det startet i 1996 og har vært et fantastisk eventyr, men nå er det over. 
Alle jeg har snakket med har vært utrolig fornøyde kunder og det er sikkert derfor du fortsatt sitter igjen i Mamut. 

Spørsmålet jeg har fått 100vis av ganger er hva gjør vi nå? Hvilket system dekker det vi bruker i Mamut i dag?

Først av alt så må du sette deg ned og finne ut akkurat hva du bruker i Mamut. 

E3-E5 hadde utrolig mye funksjonalitet og spesielt logistikken var bra, men mange bruker også CRM og regnskap fult ut. 

Lønn har allerede forsvunnet så hvis du sitter på Mamut bruker du nok Tripletex lønn, Payroll eller kanskje noe annet. Det var på en måte forsmaken på hva som skjer med Mamut nå. 

Ok, så hvilke alternativ finnes?

Se dette 15 minutters webinaret med tips til hvílke system du bør se etter som en erstatning for Mamut E3-E5:

15 min webinar med hvilke systemer du kan velge som Mamut kunde

Jeg har tatt en rask forklaring her og ikke gått i dybden. Det ligger mye i detaljene og her finner du løsninger som koster alt fra noen tusenlapper per mnd til mye mer. Uansett hva du tenker så er det alltid en prosess å bytte system så viktig å gjøre et godt forarbeid så du velger den løsningen som gir deg det optimale utgangspunktet. Det finnes aldri et svar med to streker under, men du må finne den løsningen som gir deg et godt utgangspunkt fremover også handler det om å vokse inn i løsningen og ta i bruk de mulighetene som ligger der. Velg også en partner som kan din bransje og kan vise til flere kunder som likner deg. Da viser de at de har prosessforståelsen og ikke bare bytte system for å bytte system. 

Tripletex

Siden Mamut er eid av Tripletex så er det for mange en naturlig overgang, men her er det spesielt viktig at du gjør en grundig gjennomgang av hvilke funksjoner du bruker i dag. Mamut har en god logistikk modul, både på innkjøp, salgsordre (dropship og til lager), plukk & pakk og hadde også støtte for EDI (via integrasjonspartnere) og flere nettbutikker koblet opp. Mange har kjørt Mamut i flere land (spesielt Norge, Sverige og Danmark)  og brukt flere klienter til å lage ordre osv. Tripletex er kun i Norge og mangler mye av den dybden Mamut hadde på logistikk. Ren finans, lønn og prosjekt så duger det masse. 

Tripletex med Rackbeat

Det danske systemet Rackbeat ble kjøpt av Visma mot slutten av 2021 for å erstatte logistikkfunksjonen i e-conomic som er Danmark sitt svar på Tripletex. 
Da brukes Tripletex til regnskap og lønn, mens alt av lagerfunksjoner flyttes over til Rackbeat. Nettbutikk og kasse ol blir da integrert mot Rackbeat og ikke Tripletex. Både dybden og bredden i Rackbeat er helt innafor, men igjen det handler om å se helheten. Her kan det være lurt å få litt hjelp med å sette opp kartet før du velger så du forstår hvordan alt skal henge sammen. Rackbeat finnes i både Norge, Danmark og Sverige for de som har logistikk i de landene, men du må da koble opp mot andre regnskapsystemer utenfor Norge. 

Rackbeat kan testes gratis i 14 dager på https://rackbeat.com/no/

Telaris

Et skybasert logistikk og produksjonssystem som blir utviklet i Kristiansand. 
De har gått litt i det stille, men utviklet dette cloud systemet over mange år. 
Startet med oljesektoren så liten tvil om at de kjenner til komplekse behov. Sterk på produksjon og logistikk prosesser. Kan sende ut faktura fra systemet når ordre er levert, men krever type PowerOffice eller Tripletex på økonomi ved siden av. Nettbutikker ol blir integrert mot Telaris. Litt som Rackbeat over, men med vesentlig dypere funksjonalitet på alle områder av logistikken. 

Les mer på www.telaris.no 

Xledger

Hvis du har regnskap, lønn, prosjekt eller kanskje er innenfor en bestemt bransje og har firmaer i flere land så kan det være at steget heter Xledger. Gode på bransjer og har mange integrasjoner hvor de jobber tett med leverandørene for å ha en optimal flyt. Har støtte for alle land i Norden, noe som gjør at du kun trenger Xledger i alle land. Sjekk ut https://xledger.com/no/bransjer/ for å finne din bransje. Er ikke utpreget på logistikk, men fokus på konsern, regnskap, mange klienter og bransjeløsninger. 

Microsoft Business Central

Dette er Microsoft sitt skybaserte alternativ for deg som har behov for logistikk i større grad. Kanskje du egentlig allerede har vokst ut av Mamut, men har klart å tyne de siste årene ut av det. Rackbeat blir for tynt, da kommer Microsoft BC inn. Er i mange land og har dyp logistikk og finans. Her er det så mange muligheter at det blir litt unødvendig å liste opp alt, men igjen her handler det om å tegne kartet så du ikke roter deg bort og at prosjektet blir håndterlig. Du kan nesten ikke bomme på Microsoft BC når det kommer til funksjonalitet, men du kan løpe deg vill ved å gape over for mye. God støtte for integrasjoner og EDI via 3 parter. 

Visma Net

Dette har vært Visma sitt naturlige valg for mange Mamut kunder de siste 8 årene. Finnes i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Sterk på logistikk og finans og igjen her får du en løsning for alle land. Finnes allerede mange integrasjoner innenfor spesielt varehandel og med mulige integrasjoner mellom landene på kjøp og salg av varer. Støtte for EDI via 3 parter. 

Business NXT

Visma sitt system i skyen for de som har hatt Visma Business spesielt, men også for de med mer ønske om tilpasninger. Er i dag lansert i Norge, men allerede er det kunder med klienter i mange land og lanseres fortløpende i Danmark og Sverige. Nå er vi i øverste del av kundesegmentet så har du dette behovet så har du nok egentlig vokst ut av Mamut for lenge siden. Finans, logistikk og integrasjoner samt tilpasning av skjermbilder og prosesser som du måtte ønske.

Odoo (tidligere OpenERP)¨

En som har begynt å dukke opp i Norge de siste årene er Odoo. De er sterke på logistikk og produksjon. Har mange moduler som kan løse mye. De har finans også, men er ikke tilpasset Norge, men det finnes integrasjoner mot både PoweOffice og Tripletex. Odoo kommer, i likhet med litt mer avanserte ERP systemer, fra et utgangspunkt i logistikken (salg, innkjøp, produksjon, lager), med full prosessdekning der, og regnskap speiler driften. Målet her har aldri vært å lage et enkelt regnskapsprogram, men at regnskapet kommer som en konsekvens av selve driften som er logistkk/produksjon. Har vært tynt på partnersiden i Norge, men det dukker opp flere og flere her. Blir spennende å følge fremover. ¨

Det er mange gode alternativer når det kommer til valg av nye skybaserte løsninger etter Mamut. Alt handler om god planlegging og forståelse for egen bedrift for det er liten tvil om at mulighetene er store for å effektivisere butikken vesentlig i forhold til dagens Mamut. 

For deg som skal bytte så handler det om å tegne kartet. Få opp de ønskene dere har, få opp de behovene dere har i dag og ikke tenk at det jeg gjør er så enkelt at alle systemer støtter vel det (siden Mamut er fra 1996 så har jeg hørt denne mange ganger). Jo bedre forberedt du er, jo lettere går overgangen. Lykke til.